Welcome to Communist UtopiaMao’s starring role in Chinese propaganda artWith his smooth, warm, ruddy face which radiated light in all directions, Chairman Mao Zedong was a fixture in Chinese propaganda posters produced between the birth of the People’s Republic in 1949 and the early 1980s.Chairman Mao, portrayed as a stoic superhero (aka the Great Teacher, the Great Leader, the Great Helmsman, the Supreme Commander), appeared in all kinds of situations (inspecting factories, smoking a cigarette with peasant workers, standing by the Yangzi River in a bathrobe, presiding over the bow of a ship, or floating over a sea of red flags), flanked by strong, healthy, ageless men and “masculinized” women and children wearing baggy, sexless, drab clothing. The goal of each poster was to show the Chinese people what sort of behavior was considered morally correct and how great the future of Communist China would be if everyone followed the same path toward utopia by uniting together.This book brings together a selection of colorful propaganda artworks and cultural artifacts from Max Gottschalk’s vast collection of Chinese propaganda posters, many of which are now extremely rare.The contributing authorsAnchee Min was born and raised in Mao’s China. A staunch party supporter, she was awarded the lead role in a film to be made by Mao’s wife, Jiang Ching, but the death of Mao soon after caused the film to be cancelled. In 1984, Min emigrated to the United States and later wrote the bestselling biography Becoming Madame Mao.Poet and fiction writer Duo Duo was born in Beijing, China in 1951 and emigrated in 1989, later settling in the Netherlands, where he became a writer in residence at the Sinological Institute of Leiden University. He is considered one of the most outstanding poets to emerge after the Cultural Revolution.Stefan R. Landsberger holds a PhD in Sinology from Leiden University, Netherlands. He is a Lecturer at the Documentation and Research Centre for Modern China, Sinological Institute, Leiden University, and one of the editors of the journal China Information. Landsberger has published extensively on topics related to Chinese propaganda and he owns one of the largest private collections of Chinese propaganda posters in the world. Добро пожаловать в коммунистическую утопиюМао в главной роли в китайском пропагандистском искусствеС его гладким, теплым, румяным лицом, излучавшим свет во всех направлениях, председатель Мао Цзэдун был постоянным персонажем китайских пропагандистских плакатов, выпускавшихся с момента образования Китайской Народной Республики в 1949 году до начала 1980-х годов.Председатель Мао, изображаемый как стоический супергерой (он же Великий Учитель, Великий Лидер, Великий Рулевой, Верховный Командующий), появлялся в самых разных ситуациях (осматривая фабрики, куря сигарету с крестьянами-рабочими, стоя в халате на берегу реки Янцзы, стоя у носа корабля или паря над морем красных флагов), в окружении сильных, здоровых, не подверженных старению мужчин и «маскулинизированных» женщинами и детьми, одетыми в мешковатую, асексуальную, унылую одежду. Цель каждого плаката заключалась в том, чтобы показать китайскому народу, какое поведение считается морально правильным и насколько великолепным будет будущее коммунистического Китая, если все будут следовать по одному пути к утопии, объединившись.Эта книга собрала подборку красочных пропагандистских произведений искусства и культурных артефактов из обширной коллекции китайских пропагандистских плакатов Макса Готтшалка, многие из которых сейчас являются чрезвычайно редкими.Авторы книгиАнчи Мин родилась и выросла в Китае времен Мао. Являясь убежденной сторонницей партии, она получила главную роль в фильме, который собиралась снимать жена Мао, Цзян Цин, но вскоре после этого Мао умер, и съемки фильма были отменены. В 1984 году Мин эмигрировала в США, а позже написала бестселлер «Становление мадам Мао».Поэт и прозаик Дуо Дуо родился в Пекине, Китай, в 1951 году и эмигрировал в 1989 году, позже поселившись в Нидерландах, где стал писателем-резидентом в Институте китаеведения Лейденского университета. Он считается одним из самых выдающихся поэтов, появившихся после Культурной революции.Стефан Р. Ландсбергер имеет докторскую степень в области китаеведения Лейденского университета, Нидерланды. Он является лектором в Центре документации и исследований современного Китая Института китаеведения Лейденского университета и одним из редакторов журнала «China Information». Ландсбергер опубликовал множество работ по темам, связанным с китайской пропагандой, и владеет одной из крупнейших в мире частных коллекций китайских пропагандистских плакатов.